Skeeleren

IJsclub Eendracht en skeeleren
We schrijven voorjaar 1997. De laatste 11-stedentocht zat nog vers in het geheugen. De Naaldwijkse, Maasdijkse en Honselse schaats(t)ers die het felbegeerde kruisje hadden bemachtigd weden gehuldigd op het gemeentehuis. Hier werd het idee geopperd om in Naaldwijk een skeelerwedstrijd te organiseren. Het 800 jarig bestaan was de aanleiding om in 1998 een skeelerwedstrijd in Naaldwijk te organiseren.

Het parcours (rondje) dat voor ogen was: Pijle Tuinenweg, Bachlaan, Kruisweg, Middelbroekweg. Dit parcours had teveel impact op het doorgaande verkeer en belande in de prullenbak. In goed overleg met de gemeente kwamen we uit in de wijk Pijle Tuinen. Start/finish op de brug aan de Pijle Tuinenweg, linksaf Dreeslaan, linksaf Oudlaan, linksaf Pijle Tuinenweg. Een rondje van ca 1700 meter, niet allemaal recht-toe-recht-aan maar veel linkse- en enkele rechtse bochten en ……. 2 bruggen.
Hoogtepunt was het NK skeeleren in 2003 op dit parcours.
Ondanks het feit dat het mooi rondje was om te rijden was het organisatorisch een moeilijk rondje. Een grote wijk, ruim 1700 woningen, moest een hele dag afgesloten worden. Dit viel niet bij alle bewoners in goede aarde. Mede omdat één van de commissie om gezondheidsproblemen moest stoppen werd besloten om enkele jaren pauze in te lassen. In 2007 is nog eenmaal geprobeerd om de draad weer op te pakken. Om verschillende redenen heeft het organisatiecomité besloten om niet verder te gaan met de organisatie van de Naaldwijkse Skeelerdag.
In 2020 zou, op 10 juni, het NK inline opnieuw Naaldwijk aandoen. Helaas mocht het vanwege de Coronacrisis niet doorgaan. In 2021 gaan wij een nieuwe poging doen.
Vanaf 2005 wordt in Zuid Holland een regionale skeelercompetitie georganiseerd. Het wielerparcours aan de Wollebrand is één van de ca 8 wedstrijden die jaarlijks op het programma staan.
IJsclub Eendracht ondersteunt deze wedstrijd.

Voor meer informatie kijk op www.skeelercup.nl